Börja med analys - men missa inte tekniken
Grunden för ett lyckat skifte är att förstå det egna transportbehovet. Hur långa är körsträckorna? Var sker laddning mest effektivt? Hur ser tillgången till el ut på terminaler och depåer? Sådana frågor måste besvaras innan man väljer fordon eller laddutrustning.
Ett vanligt misstag är att underskatta hur laddkapaciteten påverkar vardagen. De flesta eldrivna transportbilar är utrustade med 11 kW eller 22 kW ombordladdare. Det innebär att ett fordon med 80 kWh batterikapacitet kan laddas från 0 till 100 % på cirka 7,5 timmar med en 11 kW-laddare, eller på drygt 3,5 timmar med 22 kW. Men dessa siffror är teoretiska, i praktiken påverkas laddtiden av batteriets storlek, tillgång till effekt och hur nära batteriet är att vara fullt. Snabbladdare, som kan ge upp till 150 kW, laddar motsvarande fordon till 80 % på under 45 minuter, men kräver helt andra förutsättningar vad gäller elnät och anslutning.
Det är därför klokt att göra en teknisk genomlysning av verksamheten i samarbete med energibolag eller teknikkonsulter, särskilt om flera fordon ska laddas samtidigt.
Så finansierar du elektrifieringen - statliga stöd och smarta val
Elektrifiering är en investering, men det finns hjälp att få. För företag som vill elektrifiera sin fordonsflotta finns flera statliga stöd att söka. Klimatpremien från Naturvårdsverket täcker upp till 20 % av merkostnaden för eldrivna lastbilar och arbetsmaskiner. Det finns även investeringsstöd för laddinfrastruktur, framför allt till företag som installerar laddboxar på egna fastigheter. Regeringen har beslutat att fortsätta klimatpremien upp till 40.000kr per lättlastbil fram till 1 oktober 2025. Mer om ämnet här.
Ansökan görs digitalt via Naturvårdsverkets e-tjänst och det krävs teknisk dokumentation, budgetunderlag och en plan för hur utrustningen ska användas. Flera banker erbjuder också gröna lån för investeringar i hållbar teknik, vilket kan minska kapitalkostnaden. Det är klokt att redan i planeringsfasen räkna med dessa verktyg för att ha med i kalkylen.