Frågor & svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Om det är något som saknas här eller om du fortfarande behöver hjälp är du varmt välkommen att kontakta oss via knappen, mejla support@laddboxkillarna.se eller ringa oss på 031-250 100. 

Supporten har öppet helgfria vardagar mellan 8-16, lunchstängt mellan 11:30-12.30.

Kontakta oss

symbol-hero-start

Behöver du boka om eller avboka tiden för din installation får du gärna höra av dig till oss antingen genom att ringa till vår växel (tel. 031-250 100) eller mejla oss på kontakt@laddboxkillarna.se.

Alla priser till privatpersoner är under förutsättning att ni får godkänt av Skatteverket gällande er rätt till Grön Teknik bidraget.

Om Skatteverket nekar er rätten till Grön Teknik, för att ni inte uppfyller någon/några av deras kriterier, kommer vi att sända ut ytterligare en faktura med resterande belopp för installationen vi har utfört hos er.

Läs mer om Grön teknik på Skatteverkets hemsida genom att klicka här.

Till privatpersoner har vi alltid 10 dagars betalningsvillkor då vi inte kan sända in ansökan till Skatteverket om Grön Teknik innan ni som kund har betalat hela er del av fakturan. 

  1. Öppna Perific appen
  2. Tryck på de tre strecken i det övre vänstra hörnet
  3. Tryck på "Inställningar"
  4. Tryck på "Rapportörer"
  5. Tryck på pilen till vänster om laddaren Klicka här för att komma in på lastbalanseringens inställningar
  6. Där det står "Avsäkring laddare" skriver du in hur mycket du vill att laddaren max får dra i A. För att räkna ut hur många kW du kommer ladda med kan du få ett ungefärligt värde med denna formel: A * 230V * antal faser bilen har. Exempelvis: 6A * 230W * 3 = 4140W ≈ 4,1 kW.Skärmavbild 2025-03-27 kl. 09.50.57
  7. OBS! Tänk på att inte skriva in mer än 16A, om inte:
    1. Du betalade extra för en 22kW installation och har över 16A i huvudsäkring --> då kan du som max ställa in huvudsäkringens gräns. 
  8. OBS! Tänk på att inte skriva in mindre än 6A, alla elbilar måste ha minst 6A för att börja ladda. Vissa undantag finns där bilen kräver 8A eller 10A för att börja laddning. 
  9. Scrolla ner och tryck på "Spara ändringar"

Vi skickar alla våra fakturor via mail dagen efter installationen. Avsändaren kommer vara Fortnox Finans. Om du inte har fått fakturan i din inkorg får du gärna kontrollera din skräppost.

Om du fortfarande inte har fått fakturan får du gärna skicka ett e-postmeddelande till: kundfaktura@laddboxkillarna.se

Har du fått en offert där det ingår en laddkabel kan längden på den uppgraderas. Elektrikern har med sig olika längder av typ 2, 11kW laddkablar så du kan testa vilken längd som passar dig bäst: 

Längd på laddkablarna som elektrikern har med sig i bilen: 

  • 3 m 
  • 5 m 
  • 7 m
  • 10 m

Skulle du vilja en längre laddkabel eller 22kW laddkabel får du gärna kontakta oss innan installationen så elektrikern har med sig det i bilen. Det går även att välja det på plats och att vi levererar den vid ett senare tillfälle. 

Vi har kabelhållare i både svart och vit. Elektrikerna har med sig samtliga färger så du kan titta på hur de ser ut och bestämma dig för om du vill ha någon kabelhållare på plats!

Flera av lastbalanserarna vi säljer kopplas in via HAN-porten i elmätaren. För att lastbalanseringen ska få data behöver man först öppna HAN-porten. 

Beroende på vilken nätägare du har kan du öppna HAN-porten själv via ditt konto hos nätägaren. Annars behöver du ta kontakt med din nätägare och be dem öppna HAN-porten. 

Är du osäker på om HAN-porten är öppen kan du kolla om du får in värden i appen för lastbalanseraren: 

  • Zaptec Sense = Zaptec appen
  • Enegic/Perific one/monitor/max = Perific appen
  • Tibber Pulse = Tibber appen
  • Equalizer = Hör av dig till oss så kollar vi om det kommer in värden till lastbalanseraren
  • Defa Balancer = Kontakta Skårebo eller Defa och be dem kolla om det kommer in värden till lastbalanseraren

Vi har tyvärr ingen insyn i Tibbers system och kan därför inte felsöka lastbalanseringen. Hittar du inte svaret på din fråga kring Tibber här? Kontakta Tibber direkt genom att antingen: 

Perific rekommenderar att signalstyrkan är minst 25% för att ha en garanterat stabil uppkoppling, är det under 25% kan det fungera men det finns en risk att enheten går offline om det blir störningar i nätverksmiljön. 

För att ge lastbalanseraren bättre täckning kan du: 

  • Flytta enheten närmare routern
  • Flytta routern närmare enheten
  • Skaffa en Wi-Fi förstärkare och koppla om enheten till förstärkaren istället för hemnätet

Om lastbalanseraren går offline ofta kan det också bero på att ditt nätverk sänder på 2,4 GHz och 5 GHz bandet på samma nätverksnamn. Dela gärna upp banden på två separata namn och koppla lastbalanseraren till den som har 2,4 GHz. Det går även att göra ett gästnätverk för att inte påverka all annan utrustning. 

Vi säljer även en antenn till Perific enheter, är du intresserad av det kan du ta kontakt med oss så diskuterar vi vilken lösning som är bäst för dig. 

Omkonfigurera (byta) Wi-Fi i Perific Appen: 

  1. Se till att du har Perific appen nedladdad och att du är inloggad (din mail är ditt användarnamn). Länk för: iPhone & Android.
  2. Du behöver stå vid Perific/Enegic enheten.
  3. Öppna Perific/Enegic appen.
  4. Scrolla ner till där det står Fysisk mätenhet (den kan heta något annat också) och tryck på pilen till höger om texten.
    image1
  5. Tryck på menyn Inställningar högt upp till höger på skärmen.
  6. Scrolla ner till inställningen som heter Omkonfigurera nätverksanslutning och tryck på Omkonfigurera.
  7. Ett nytt fönster kommer då att öppnas, tryck på Fortsätt.
  8. Håll in den nedersta knappen på lastbalanseraren tills den blinkar blått (kan ta 10-12 sek), för att sätta lastbalanseraren i konfigurationsläge (se bild). Om enheten inte börjar blinka blått behöver enheten startas om (är det bara en vit kabel kan du dra ut sladden från elmätaren och stoppa in den igen, är det 4 svarta sladdar in i enheten finns det en säkring till lastbalanseringen som du kan dra ner och upp, den sitter oftast bredvid den grå dosan som lyser blått).
    Skärmavbild 2025-03-28 kl. 10.09.20
  9. Följ anvisningarna i appen vilket kommer vara att:
  10. Tryck på Börja omkonfigurera
  11. Gå till telefonens inställningar och koppla den till lastbalanserarens Wi-Fi vilket är: EnegicConfig_xxxx (kommer vara siffrorna för din enhet)
    1. Skulle du få upp ett meddelande som exempelvis: Nätverket har ingen internetanslutning. Vill du använda det ändå? eller Osäker anslutning. Vill du fortsätta?: Välj då Ja.
  12. Gå tillbaka tillbaka till Perific appen.
  13. Tryck på fortsätt när du kopplats upp mot laddaren.
    1. Om du aldrig kopplas upp mot enheten och det bara står och snurrar trots att du är kopplad till nätverket EnegicConfig_xxxx kan du behöva stänga av mobildata på telefonen tillfälligt. Att sätta telefonen i flygplansläge fungerar också. Detta har vi märkt behövs för vissa Android telefoner.
  14. Nu kommer du få välja ett nätverk att koppla enheten till. Välj ditt nätverket i listan och tryck på Fortsätt.
  15. Skriv in lösenord till ditt Wi-Fi och klicka på Fortsätt. Enheten kommer nu att koppla upp sig mot det nya nätverket.
  16. Klicka på Avsluta.

Nu bör du se att enheten lyser med ett fast grönt ljus och då ska den vara kopplad till det nya Wi-Fi!

Absolut, här är en kort sammanfattning av appens vanligaste delar. 

  • Översikt: Sidan du kommer till när du loggar in. Högst upp ser du en Sammanställning, där står det bland annat vad det rörliga elpriset är idag och just nu samt hur förbrukningen ser ut idag och just nu.
  • Fysisk mätenhet (kan även heta något annat) är lastbalanseraren, där ser du vad hela husets totala förbrukning är i just nu, det går även att se hur förbrukningen är fördelad per fas genom att trycka på Realtidsinformation och sedan på Effekt/fas. Du kan klicka på pilen till höger om Fysisk mätenhet för att se grafer över historisk förbrukning.        
    • Historik visar förbrukningen i hela huset historiskt, du kan bläddra tillbaka i tiden och scrolla ner för att se förbrukningen månadsvis och årsvis. Det finns tre underkategorier:
      • Total effekt är hur mycket förbrukningen varit sammanlagt för alla tre faserna ihop.
      • Faseffekter här kan du se hur belastningen ser ut på varje fas, du kan även filtrera bort faser och titta på en i taget.
      • Energi visar hur mycket el du köpt under en timme.
    • Effektprofil är en annan graf för att överskådligt kunna se förbrukningen.
    • Inställningar - här ser du vad lastbalanseringen har för inställningar, mycket som inte är så intressant för dig, det som kan vara intressant är att titta på hur bra täckning lastbalanseringen har. Det ser du under Enhetsinformation och sen Signalstyrka där står signalstyrkan angivet i procent. Allt över 20% brukar fungera stabilt.
  • Zaptec Charge Control längre ner på översikt sidan är där du justerar schemaläggning för laddaren. För att ställa in schemaläggning behöver du aktivera optiCharge vilket du gör genom att trycka där bilden visar. När du gjort det kommer du kunna ändra inställningarna för optiCharge. Tydlig opticharge 1
  • OptiCharge: Du kan välja att antingen ha prisanpassad (bilen laddar de billigaste timmarna inom intervallet du ställer in, du behöver även ange området du bor i och hur många timmar du behöver för att ladda) eller Manuell (bilen laddar bara de timmarna du angivit). Om du ställt in optiCharge kommer du under Zaptec Charge Control kunna se hur du ställt in schemaläggningen.
  • Du kan läsa mer om hur du ställer in optiCharge via den här länken till Perifics hemsida: https://perific.com/nyheter/opticharge-lanseras-till-zaptecs-laddboxar

Det vanligaste problemet, när laddningen pausas/är långsam, är att förbrukningen i huset är hög och att lastbalanseringen därmed stoppar laddningen.

Du kan gå in i Perific appen och titta hur förbrukningen ser ut när bilen inte laddar/laddar långsamt. Bilen behöver minst 6A för att kunna ladda (på en, två eller tre faser beroende på vilken bil du har), finns det minst 6A tillgängligt på huvudsäkringen? Finns det inte 6A tillgängligt kommer laddningen att pausas tills förbrukningen i huset sjunker

Har du problem med din laddare från märket Easee får du gärna kontakta oss direkt på support@laddboxkillarna.se eller genom att ringa in till växeln.

Nämn gärna vilken bil du har när du tar kontakt med oss 🙂

Ring eller mejla oss på support@laddboxkillarna.se så hjälper vi dig vidare, bifoga gärna en skärmbild på felmeddelandet om du mejlar samt vilken bil du laddar med.  

Det felmeddelandet dyker oftast upp för att bilen behöver mer än 6A (standardinställningen för lägsta laddeffekt) för att kunna ladda. Testa att ställa in att minsta ström till 8A i Zaptec portalen genom att: 

Ändra laddeffekten via Zaptec portalen: 

  1. Gå in på hemsidan: https://portal.zaptec.com/login/se
  2. Logga in med dina inloggningsuppgifter till Zaptec
  3. Gå in på menyn installationer
  4. Välj din adress på listan
  5. Tryck på bilden av laddaren
  6. Du borde nu se ett panel som heter "Uppgifter om laddare"
    image10
  7. Ändra “Minsta ström” till 8A
  8. Tryck på spara längre ner på skärmen när du ställt in värdena du vill ha
  9. Klar! 🙂

Skulle det inte hjälpa får du gärna kontakta oss via mejl på support@laddboxkillarna.se och skriva att vad du testat samt vilken bil du har så felsöker vi vidare. 

En RFID/NFC-tag (nyckelbricka) autentiserar din användare vid laddstationen och låser upp en Zaptec-laddstation och börja ladda ditt fordon. Denna guide visar hur du ställer in och använder ditt laddkort med din Zaptec-laddare. Zaptec laddare stöder de flesta standard RFID/NFC-taggar, så du kan använda kompatibla taggar du redan äger, som ett MIFARE Classic åtkomstkort, typ A standard.

Du kan lägga till och hantera kompatibla taggar via Zaptec-appen eller Zaptec Portal på datorn. 

Lägg till nyckelbricka (RFID/NFC-tag) i Zaptec-appen

  1. Öppna Zaptec-appen, gå till Konto längst ner till höger.
  2. Välj Zaptec nyckelbricka och tryck på  + Lägg till Zaptec nyckelbricka.
    image9
  3. Håll upp mobilen mot laddaren för att ansluta eller välj din laddare i listan.
  4. Namnge din tagg, tryck på Nästa, sedan håll upp taggen mot laddaren och vänta på ett pip.
    image2
  5. Registreringen är nu klar och du kan administrera dina taggar under Zaptec-nyckelbrickor.

Testa gärna att stoppa i laddkabeln i laddaren enligt följande: 

  1. Stoppa in laddsladden hårt i laddaren.
  2. Stoppa in sladden i bilen hårt
  3. Se till att laddaren börjar ladda genom att den lyser blått
  4. Testa att dra lite i kontakten som sitter i laddaren, dra både utåt och från sida till sida samt upp och ner.
  5. Testa att dra lite i kontakten som sitter i bilen på samma sätt.

Testa gärna om problemet kvarstår om du använder en annan laddkabel och se om det fortfarande glappar. 

Du kan också testa att ladda en annan bil och se om problemet kvarstår. 

Glappar det fortfarande efter att du testat ovanstående steg hör du av dig till oss så felsöker vi vidare. 

Tänk på att se till att du har bluetooth aktiverat och inte är uppkopplad till något annat med bluetooth när du kopplar upp dig mot laddaren. 

  1. Starta om laddaren med hjälp av säkringen till laddaren. Fortfarande problem, fortsätt till nästa: 
  2. Starta om din telefon och testa sedan att koppla upp dig med bluetooth till laddaren igen. Fortfarande problem, fortsätt till nästa: 
    Ta bort Zaptec appen och ladda ner den igen. Fortfarande problem, fortsätt till nästa: 
  3. Om steg 1-2 inte hjälper: 
    1. Gör en skärminspelning där ni visar hur det ser ut i appen när ni står vid laddaren och försöker koppla upp er till laddaren via bluetooth. Skicka den inspelningen till oss så kontaktar vi Zaptec. Då behöver vi även veta vilken telefon du har, iOS / android version, och appversion.

Har du bytt wi-fi eller lösenordet till nätverket behöver du mata in det nya lösenordet till Sensen. Är Sensen offline behöver du också koppla den till wi-fi igen. 

Byt Wi-Fi till Zaptec Sense via Zaptec Appen: 

  1. Du behöver stå vid elmätaren där Zaptec Sense sitter och ha bluetooth påslagen
  2. Logga in i Zaptec appen
  3. Gå till “Dashboard”
  4. Tryck på de tre punkterna i appen, till höger om Dashboard
  5. Tryck på konfigurera produkter
  6. Välj enheten som börjar på APH följt av 6 siffror
  7. Skriv in din pinkod till Zaptec Sense
    1. Pinkoden ska stå på instruktionsboken, om du inte har kvar den kan du gå in på https://portal.zaptec.com/login/se
    2. Gå in på menyn “Installationer”
    3. Välj din adress på listan
    4. Tryck på fliken “Inställningar”
    5. Tryck på fliken “Strömhantering”
    6. Scrolla ner ganska långt så kommer du se både serienummer och pinkod till enheten
  8. Tryck på “Ändra Wi-Fi-nätverk”
  9. Enheten kommer därefter söka efter Wi-Fi i närheten
  10. Välj det Wi-Fi nätverk du vill koppla dig till
  11. Skriv in lösenordet när du frågas om det
  12. Tryck på “Anslut”

Nu bör du se nätverket du kopplades till under "Sparat nätverk". Står inte Wi-Fi med på den listan kan det vara så att det var fel lösenord som matades in. 

Byt Wi-Fi till Zaptec laddaren via Zaptec Appen: 

  1. Du behöver stå vid laddaren och ha bluetooth påslagen
  2. Logga in i Zaptec appen
  3. Tryck på kugghjulet i det vänstra hörnet där din laddare syns.
  4. Gå ner till "Avancerade inställningar" och tryck där 
  5. Scrolla ner till där det står "Byt till Wi-Fi"/"Byt Wi-Fi" och tryck där
  6. Det kommer komma ett pop-up fönster som frågar om du vill ansluta till/byta Wi-Fi, Tryck på "Anslut till Wi-Fi"/"Byt Wi-Fi"
  7. Telefonen kommer därefter söka efter Wi-Fi i närheten
  8. Välj Wi-Fi nätverket du vill koppla dig till
  9. Skriv in lösenordet när du frågas om det 
  10. Tryck på spara

Nu bör du se nätverket du kopplades till under "Sparat nätverk". Står inte Wi-Fi med på den listan kan det vara så att det var fel lösenord som matades in. 

Du kan hämta ut rapporter på hur mycket ström du laddat med via zaptec appen eller portalen

Så här gör du:

  1. Gå in på hemsidan: https://portal.zaptec.com/login/se
  2. Logga in med dina inloggningsuppgifter till Zaptec
  3. Gå in på menyn “Installationer”
  4. Välj din adress på listan
  5. Tryck på fliken där det står “Rapport”
  6. Där kan du ställa in: 
    1. Vilket tidsspann du vill hämta data från
    2. Hur du vill sortera datan (Laddare, användare eller RFID/NFC-tagg)
      1. Har du flera laddare på samma installation kan du även välja vilka laddare du ska inkludera
  7. Tryck på “Uppdatera”, så ser du under den knappen en sammanställning för den information du efterfrågat. 
  8. Tryck sedan på “Exportera” till Excel för att exportera den till en Excel-fil.

Alla våra fakturor sänds via vår samarbetspartner Fortnox Finans, därav står de som avsändare på mailet. Fortnox Finans erbjuder olika betalmetoder, för att betala din faktura kan du gå in på denna länk: https://minfaktura.fortnox.se/login

Om du har kreditvärdighet kommer vår samarbetspartner Zaver automatiskt att erbjuda delbetalning som alternativ när du klickar på länken för betalning av fakturan. Laddboxkillarna AB erbjuder inte egen delbetalning direkt med oss.

Länk för att se dina betalalternativ är: https://minfaktura.fortnox.se/login

Du kan själv ändra vilken huvudsäkringsnivå som Perific justerar laddaren efter. Tänk på att inte ändra detta värde om du inte vet vad du gör och vad det innebär. Om du ställer in fel värden riskerar du att proppen går. 

Ändra huvudsäkringsnivå i Perific appen

  1. Tryck på de tre strecken i det vänstra översta hörnet
  2. Tryck på Inställningar
  3. Tryck på Rapportörer
  4. Tryck på pilen intill där det står Zaptec Charge Control
  5. Scrolla ner till Avsäkringsnivåer
  6. Välj din huvudsäkringsnivå på listan under Avsäkring (A)
  7. För att välja fritt istället för de förvalda nivåerna går det att trycka på Ange manuellt/Enter manually och sedan skriva i rutan till höger hur många A hela huset kan förbruka innan laddaren stoppas/sänks. 
  8. Tryck på Spara 

Med Perific finns det två olika sätt att justera den maximala effekten som laddaren kan erbjuda. 

Alternativ 1 är att ställa ner laddaren till en fast nivå. Det är mer beräkneligt då det går att räkna på ungefär hur lång tid det kommer ta för att ladda bilen fullt. För att läsa mer om det, se frågan "Ändra laddeffekt (hastighet) i Perific appen".

Alternativ 2 är att ändra lastbalanseringen huvudsäkringsnivå så att den stoppar laddningen om hela huset drar mer ström än det värde ni väljer. För att läsa mer om det, se frågan "Ändra huvudsäkringsnivå Perific". 

Dessa två alternativ kan kombineras med att ställa in OptiCharge så att ni laddar på natten när övrig förbrukning i vanliga fall är låg. Du kan läsa mer om hur du ställer in optiCharge via den här länken till Perifics hemsida: https://perific.com/nyheter/opticharge-lanseras-till-zaptecs-laddboxar 

Du kan själv ställa in dem maximala strömmen som laddaren får dra i Zaptec portalen. Tänk på att de flesta bilarna behöver minst 6A för att kunna ladda. 

Hur du ändrar laddeffekten via Zaptec portalen: 

  1. Gå in på hemsidan: https://portal.zaptec.com/login/se
  2. Logga in med dina inloggningsuppgifter till Zaptec
  3. Gå in på menyn installationer
  4. Välj din adress på listan
  5. Tryck på bilden av laddaren 
  6. Du borde nu se en panel som heter Uppgifter om laddare

max min ström

  1. Du ställer under maximal ström in hur många A laddaren max kan ge. OBS! Tänk på att inte skriva in mer än 16A, om inte:
    1. Du betalade extra för en 22kW installation och har över 16A i huvudsäkring --> då kan du som max ställa in huvudsäkringens gräns
  1. Den ställer under minsta ström in den lägsta effekten som laddaren ska ge, det bästa är att låta den stå på 6A. 
  2. Tryck på spara längre ner på skärmen när du ställt in värdena du vill ha
  3.  Klar! 🙂

Många laddare är kompatibla med användandet av RFID taggar för att godkänna laddning. Elektrikern har med sig RFID taggar när de åker ut för att installera så du kan titta på dem innan du bestämmer dig. 

Laddare som är kompatibla med RFID taggar: 

  • Zaptec Go & Pro
  • Easee (samtliga modeller)
  • DEFA Power
  • Charge Amps (samtliga modeller)

Det finns flera olika färgkåpor till Zaptec laddaren, de färgerna är: 

  • Vit (Cloud white) 
  • Blå (Midnight blue)
  • Grön (Moss green)
  • Brun (Wood brown)
  • Grå (Rock grey)

Zaptec-Go_Colour

Elektrikerna har med sig samtliga färger så du kan titta på de olika kåporna ser ut och bestämma dig för vilken färg du vill köpa på plats!

Vi har tyvärr ingen insyn i DEFAs system och kan därför inte felsöka laddningen. Kontakta Skårebo (vår distributör) om du har fler frågor eller behöver hjälp med att uppdatera mjukvaran. 

Deras kontaktinformation är: 

Tel: 010-3333319

Mejl: support@skarebo.se

Det vanligaste problemet, när laddningen stoppas eller pausas ofta, är att förbrukningen i huset är hög och att lastbalanseringen därmed stoppar laddningen. 

Gå in i Tibber appen och titta på hur förbrukningen ser ut på faserna. Bilen behöver minst 6A för att kunna ladda (på en, två eller tre faser beroende på vilken bil du har), finns det minst 6A tillgängligt på huvudsäkringen? Finns det inte 6A tillgängligt kommer laddningen att pausas eller inte starta alls.

Vi har inte åtkomst att se hur det ser ut i Tibber appen så det bästa är att chatta direkt med Tibber via pratbubblan på hemskärmen i Tibber appen.

Du får också gärna skicka skärmbilder från Tibber appen om det är så att förbrukningen är låg och laddaren ändå inte vill starta så kan vi ta det vidare till Zaptec. 

  1. Testa att dra ut lastbalanserarens kabel in i elmätaren och stoppa in den igen. Går enheten online igen behöver du inte omkonfigurera enheten. OBS! Är lastbalanseraren inkopplad med fyra svarta kablar? Då ska du stänga av säkringen till lastbalanseraren för att starta om det slå på den igen. Du kan även gå vidare direkt till steg 3. 
  2. Är enheten fortfarande offline är det bra om du kan ge lastbalanseraren extern strömmatning. Det gör du genom att koppla in en mikro USB sladd i botten av lastbalanseraren och sedan koppla in den sladden i en powerbank eller liknande. Låt den externa strömmatningen vara inkopplad till lastbalanseraren när du omkonfigurerar lastbalanseraren plus ett tag efter att enheten går online. 
  3. Omkonfigurera (byta) Wi-Fi i Perific Appen: 
    1. Se till att du har Perific appen nedladdad och att du är inloggad (din mail är ditt användarnamn). Länk för: iPhone & Android
    2. Du behöver stå vid Perific/Enegic enheten
    3. Öppna Perific/Enegic appen
    4. Scrolla ner till där det står Fysisk mätenhet (den kan heta något annat också) och tryck på pilen till höger om texten
      image1
    5. Tryck på menyn inställningar högt upp till höger på skärmen.
    6. Scrolla ner till inställningen som heter Omkonfigurera nätverksanslutning och tryck på Omkonfigurera.
    7. Ett nytt fönster kommer då att öppnas, tryck på Fortsätt
    8. Håll in den nedersta knappen på lastbalanseraren tills den blinkar blått (kan ta 10-12 sek), för att sätta lastbalanseraren i konfigurationsläge (se bild). Om enheten inte börjar blinka blått behöver enheten startas om (är det bara en vit kabel kan du dra ut sladden från elmätaren och stoppa in den igen, är det 4 svarta sladdar in i enheten finns det en säkring till lastbalanseringen som du kan dra ner och upp, den sitter oftast bredvid den grå dosan som lyser blått).
      Skärmavbild 2025-03-28 kl. 10.09.20
    9. Följ anvisningarna i appen vilket kommer vara att:
    10. Tryck på Sätt igång
    11. Gå till telefonens inställningar och koppla den till lastbalanserarens Wi-Fi vilket är: EnegicConfig_xxxx 
      1. Skulle du få upp ett meddelande som exempelvis: "Nätverket har ingen internetanslutning. Vill du använda det ändå?" eller "Osäker anslutning. Vill du fortsätta?" Välj då Ja.
    12. Gå tillbaka tillbaka till Perific appen
    13. Tryck på fortsätt när du kopplats upp mot laddaren.
      1. Om du aldrig kopplas upp mot enheten och det bara står och snurrar trots att du är kopplad till nätverket EnegicConfig_xxxx kan du behöva stänga av mobildata på telefonen tillfälligt. Att sätta telefonen i flygplansläge fungerar också. Detta har vi märkt behövs för vissa Android telefoner.
    14. Nu kommer du få välja ett nätverk att koppla enheten till. Välj ditt nätverket i listan och tryck på "Fortsätt"
    15. Skriv in lösenord till ditt Wi-Fi och klicka på "Fortsätt". Enheten kommer nu att koppla upp sig mot det nya nätverket
    16. Klicka på "Avsluta"

Nu bör du se att enheten lyser med ett fast grönt ljus och då ska den vara kopplad till det nya Wi-Fi! 

Kontakta oss om lastbalanseringen inte går online efter att du testat de tre punkterna. 

Du ställer in schemaläggning via Perific appen genom att: 

  1. Öppna Perific appen och logga in 
  2. Scrolla ner på Översikt sidan till där det står Zaptec Charge Control, där justerar du schemaläggning för laddaren.
  3. Du stänger av och på OptiCharge genom att trycka där bilden visar. När du gjort det kommer du kunna ändra inställningarna för optiCharge.Tydlig opticharge 1
  4. Du kan välja att antingen ha:
    1. Prisanpassad laddning: Bilen laddar de billigaste timmarna inom intervallet du ställer in, du behöver även ange området du bor i och hur många timmar du behöver för att ladda
    2. Manuell: Bilen laddar bara de timmarna du angivit.
  5. När du ställt in optiCharge kommer du under Zaptec Charge Control kunna se hur du ställt in schemaläggningen. 
  6. Vill du ladda utanför schemaläggningen behöver du stänga av OptiCharge (se punkt 3), tänk på att det kan ta upp till 10 minuter för laddaren att registrera att schemat är avstängt. 

Du kan läsa mer om hur du ställer in optiCharge via den här länken till Perifics hemsida: https://perific.com/nyheter/opticharge-lanseras-till-zaptecs-laddboxar

Ladda ner perific appen och aktivera ditt konto:

  1. Ladda ner appen i telefonen (länk för: iPhone & Android) alternativ gå in på hemsidan: https://app.perific.com/#/login
  2. Skriv in din mejladress (är du osäker på vilken mejladress vi skapat ett konto åt dig med kan du höra av dig till oss så kollar vi upp det).
    1. Om du redan valt ett lösenord: Skriv in lösenordet och tryck på logga in
    2. Om du glömt lösenordet: Tryck på glömt lösenord och följ instruktionerna
    3. Om du inte valt lösenord: Du kommer få ett mejl från Perific med en länk där du ska skapa ett lösenord. När du gjort det loggar du in med det lösenordet.
  3. Nu så bör du vara inloggad i Perific appen!

Har du problem med din laddare från märket Amina S får du gärna gå in på följande länk: https://aminacharging.com/sv/

Där kan du hitta en samling av vanligt ställda frågor genom att trycka på frågetecknet längst ner till höger.

Skulle det inte hjälpa får du gärna ta kontakt med oss.

Har du lastbalanserare från Enegic/Perific kopplat till din Amina, då kan du följa instruktionerna under kategorin Enegic/Perific på den här sidan.

Ring eller mejla oss på support@laddboxkillarna.se så hjälper vi dig vidare, bifoga gärna en skärmbild på felmeddelandet om du mejlar. 

Det här felmeddelandet dyker upp när lastbalanseringen stoppar laddningen. Oftast beror det på att det är hög förbrukning i huset och att lastbalanseringen pausar laddningen för att skydda huvudsäkringarna. Det kan också vara att du ställt in schemaläggning i Perific appen (optiCharge) och stoppar i laddkabeln när bilen inte är schemalagd att ladda. Om du använder dig av Tibber är det smartladdning och Grid reward som kan orsaka detta. 

Att göra när du får det här felmeddelandet: 

  1. Har du lastbalansering? Gå in på lastbalanseringens portal/app och titta på förbrukningen: 
    1. Zaptec sense = Zaptec appen (Enbart de senaste två dygnen)
    2. Enegic/Perific = Perific appen
    3. Tibber = Tibber appen
  2. Titta hur förbrukningen ser ut när du försökt ladda och får det här felmeddelandet, finns det 6A tillgänglig ström för att bilen ska kunna ladda? 
  3. Finns det minst 6A tillgänglig ström? Titta då om du aktiverat någon schemaläggning i Zaptecs eller lastbalanseringens app. 
  4. Har du ingen schemaläggning aktiverad och förbrukningen är tillräckligt låg men felmeddelandet är fortfarande kvar? Kontakta oss, säg vad du testat så felsöker vi vidare!

 

 

Om laddaren lyser grönt och laddningen inte startar beror det oftast på att laddaren inte tilldelas någon ström. Att laddaren inte tilldelas någon ström beror i sin tur oftast på att: 

  • Lastbalanseraren säger åt laddaren att den inte får ladda pga hög förbrukning i huset

Eller

  • Schemaläggning i bilen, Zaptec eller Perific.

För att kolla hur mycket ström det finns tillgängligt till laddaren: 

  1. Gå in på hemsidan: https://portal.zaptec.com/login/se
  2. Logga in med dina inloggningsuppgifter till Zaptec (samma som i appen)
  3. Gå in på menyn installationer
  4. Välj din adress på listan
  5. Nu bör du se en bild på din laddare.
  6. Tryck på i:et, som pilen pekar på i bilden för att få upp den svarta rutan.
    image3
  7. Gruppsäkring (A): Ska stå 16A, 20A, 25A eller 32A. Skulle det stå 0A som på bilden kontaktar du oss.
  8. Tillgänglig ström: Här ser du hur mycket tillgänglig ström det finns till laddaren. På bilden finns det alltså 16A tillgänglig ström på fas 1/ fas 2/ fas 3.
    1. För att bilen ska kunna ladda måste det finnas lika mycket eller mer ström tillgängligt än laddarens inställning för minsta ström (standardinställningen är 6A).
    2. Har du Perific och det står 8A / 8A / 8A har lastbalanseraren med största sannolikhet gått offline.
    3. Har du Perific och det står 0A / 0A / 0A har du med största sannolikhet optiCharge (schemaläggning) aktiverat
    4. Har du Zaptec Sense och det står 6A / 0A / 0A har lastbalanseraren med största sannolikhet gått offline.
    5. Exempel: Det står 13A / 10 A / 5A
      1. Då finns det tillgänglig ström 13A på fas 1, 10A på fas 2 och 5A på fas 3.
      2. Eftersom 5A är under 6A kommer laddningen inte kunna starta.
  9. Om alla värden är 6A eller högre bör laddningen starta. Om det fortfarande lyser grönt kan du trycka på din laddare för att komma vidare till laddarens information.
    image8
  10. Om “Maximal ström” är ställd på 4 som i detta fall är det troligtvis Tibber som stoppat laddningen på grund av smartladdning.
  11. “Minsta ström” måste vara 6 eller mer, det är bra att ha den på 6A för optimal laddning, endast vissa bilmärken kräver att den ändras till 8. 

Instruktion för att överföra ägarskap i Zaptec appen: 

  1. Öppna Zaptec appen
  2. Tryck på "Installationer"
  3. Tryck på din adress
  4. Tryck på "Åtkomst"
  5. Tryck på "Lägg till åtkomst"
  6. Skriv in mejladressen som personen du vill lägga till (se till att använda samma mejladress som personen använde för att skapa kontot hos Zaptec)
  7. Tryck på "Sök"
  8. Tryck på "Nästa"
  9. Nu kommer du till menyn över vilka roller som den du lägger till ska ha, kryssa i "Användare" och "Ägare"
  10. Tryck på "Spara"
  11. Titta att personen lagts till under "Medlemmar"
  12. Nu har personen fått åtkomst till laddaren!
  13. För att ta bort din och andra i ditt hushålla åtkomst:
    OBS ! Ta inte bort laddboxkillarna för då kan vi inte längre hjälpa er med laddaren!  Tryck på användaren som ska tas bort under
  14. "Medlemmar"
  15. Tryck på "Ta bort åtkomst"
  16. Upprepa tills alla användare som ska tas bort är borttagna

Du får väldigt gärna också skicka ett mejl till oss på kontakt@laddboxkillarna.se och skriva att du gjort ett ägarbyte samt vad personen som flyttar till din adress heter, har för telefonnummer och mejladress. Då tar vi kontakt med dem och informerar dem om deras laddbox samt hur de gör för att få hjälp om något skulle hända. 

Det vanligaste problemet när du har en lastbalansering kopplat till laddaren och laddningen pausas/saktas ner är att förbrukningen i huset är hög och att lastbalanseringen därmed stoppar laddningen. 

Vi kan bara se två dagars historik med Zaptec Sense och ser inte hur förbrukningen ser ut fördelat mellan faserna. Zaptec Sense har också en justeringsperiod på 10 minuter vilket betyder att laddhastigheten höjs igen 10 minuter efter att den höga belastningen stängs av. Har du otur och har element, golvvärme eller liknande kan det innebära att laddningen alltid är låg eller inte startar alls om apparaten slår på och av inom 10 minuter. 

Eftersom vi inte kan se förbrukningen historiskt får du gärna höra av dig till oss via mejl med olika dagar då laddningen inte startat eller varit långsam så vi kan be Zaptec skicka loggarna på dagarna. Skriv också gärna vilken bil du har och, om du vet, hur många faser den laddar på.

Det första du ska testa är att slå av och sen på säkringen till laddaren. Går laddaren fortfarande inte online kan du testa att byta uppkopplingssättet laddaren har. D.v.s. Om du har Wi-Fi, byt till 4g, har du 4g byt till Wi-Fi. 

Byt uppkopplingsalternativ för att få laddaren online via Zaptec Appen: 

  1. Du behöver stå vid laddaren och ha bluetooth påslagen
  2. Logga in i Zaptec appen
  3. Tryck på kugghjulet i appen i det vänstra hörnet där din laddare syns.
  4. Gå ner till "Avancerade inställningar" och tryck där 
  5. Scrolla ner till där det står "Byt till Wi-Fi, Byt Wi-Fi, Byt till 4g" och tryck där
  6. Det kommer komma ett popup fönster som frågar om du vill ansluta till/byta Wi-Fi/4g, 
  7. Tryck på "Anslut till Wi-Fi, Byt Wi-Fi, Byt till 4g"
  8. Vid uppkoppling till 4g
    1. Tryck på spara
  9. Vid uppkoppling till Wi-fi
    1. Telefonen kommer därefter söka efter Wi-Fi i närheten
    2. Välj Wi-Fi nätverket du vill koppla dig till
    3. Skriv in lösenordet när du frågas om det
    4. Tryck på spara
  10. Nu bör du se nätverket du kopplades till under "Sparat nätverk". Står inte Wi-Fi med på den listan kan det vara så att det var fel lösenord som matades in.

Hör av dig till oss om du fortfarande inte får lastbalanseraren online efter att ha testat grejerna som står ovan. 

Eco Mode är Zaptecs funktion för att kunna ladda de billigaste timmarna. OBS! Har du Perific/Enegic som lastbalanserare? Då ska du inte ställa in prisanpassad laddnig via Eco Mode utan gör det istället i Perific appen under optiCharge. 

Ställ in Eco Mode: 

  1. Gå in på Zaptec appen.
  2. Logga in 
  3. Tryck på ikonen med en blixt där det står “Laddningsläge
  4. Scrolla ner till där det står “Eco Mode” och tryck på pilen till höger
  5. Fyll i: 
    1. Avgångstid: När bilen behöver vara färdigladdad varje dag. 
    2. Hur långt du kör varje dag/hur många kWh du behöver ladda. 
    3. Vilket prisområde du bor i. 
  6. Tryck på aktivera “Eco Mode
  7. Nu så är Eco Mode aktiverat!

OBS! Har du en lastbalanserare från Enegic/Perific? Då ska du INTE aktivera Eco Mode. Om du vill schemalägga laddningen gör du det via Perific appen och med inställningen som heter optiCharge. 

Bjud in/ge åtkomst till laddaren i Zaptec appen: 

  1. Gå in på Zaptec appen
  2. Logga in 
  3. Tryck på nyckel-ikonen under bilden av laddaren 
  4. Tryck på knappen längst ner på skärmen där det står “Lägg till åtkomst”.
  5. Skriv in mejladressen till personen du vill bjuda in
  6. Tryck på “Sök” 
  7. Tryck på “Nästa” 
  8. Välj vilka roller personen som du bjuder in ska ha 
    1. Ägare: Kan göra ändringar i inställningarna på laddaren och autentisera laddning utan att vara vid laddaren 
    2. Användare: Kan bara använda laddaren genom att autentisera laddning via bluetooth eller med RFID-tagg 
  9. Tryck på “Spara” 
  10. Nu har personen tillgång till laddaren!
  11. OBS! Om personen inte har ett konto hos Zaptec sedan innan kommer de få ett mail till mailadressen du angav med en länk för att skapa ett konto. När de har skapat ett konto med den mailadressen kommer personen att ha den rollen du tilldelat dem direkt.
symbol-formular

Kontakta oss

Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till er så snart vi kan. 
Välj om du vill fylla i formuläret som privatperson eller som BRF/Företag.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Laddboxkillarna AB, orgnr. 559311-4142 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata