Räckvidden kan påverkas
När det är kallt kommer alla bilar dra mer bränsle, det gäller även för bensin och diesel. Men du bör vara medveten om att många elbilar har en radikalt mindre räckvidd när det är riktigt kallt. Det här varierar dock mycket från bil till bil.
Men generellt kan sägas att ett batteri är tillverkat för att fungera optimalt i temperaturer på mellan +20 och +40. I de flesta fall är detta inget problem, men om du ska upp till fjällen under vintern kan det vara värt att ha lite extra koll på både batteristatusen och på var längs vägen det finns laddstationer.
Bilen kan ta längre tid att ladda
När det är väldigt kallt kommer också mer energi försvinna i tomma intet när du laddar din bil. I värsta fall upp till hälften, vilket gör att det kommer ta längre tid att fylla upp bilen. Det kan vara en fördel att bilen är varm när du börjar ladda i minusgrader.
Så om du stått i kö till laddplatsen ett tag kan det finnas mycket att tjäna på att starta upp bilen och få den varm när det börjar bli din tur. Till skillnad från bensinbilar är tomgångskörning inget problem när du kör med el.
Källa: Expressen