Olika körcykler
Det finns flera olika körcykler som används runt om i världen, och de kan variera betydligt i sina metoder och resultat. Den europeiska körcykeln WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) har ersatt den äldre NEDC (New European Driving Cycle) och erbjuder mer realistiska mätningar genom att inkludera en bredare variation av körförhållanden och längre teststräckor. WLTP tar även hänsyn till fler faktorer som påverkar bränsleförbrukningen, såsom aerodynamik och fordonsvikt.
I USA används körcykler som EPA (Environmental Protection Agency) testprocedurer för att mäta bränsleekonomi och utsläpp. Dessa tester inkluderar både stadskörning och landsvägskörning och ger information om fordonets prestanda under verkliga körförhållanden. Japanska JC08 är en annan körcykel som fokuserar på att mäta bränsleförbrukning och utsläpp i stads- och förortstrafik, med särskild vikt på låg hastighet och frekventa stopp.
Dessa olika körcykler kan ge varierande resultat för samma fordon, vilket kan vara förvirrande för konsumenter. Därför är det viktigt att förstå vilken körcykel som har använts för att mäta fordonets prestanda och att jämföra resultat från samma typ av körcykel för att få en rättvis jämförelse.